Zapnij pas i żyj...
Katalog znalezionych hasełArchiwum
- Moje najwiÄksze skarby i opowieĹci prosto z mojego
- Pilot zobaczy pas startowy nawet przez mgłę
- Pas przedni E30, wzmocnienie zderzaka
- Sosnowski - Kliczko o mistrzowski pas
- UchwaĹy ZarzÄ du Powiatu
- [22.02.2010.]We Love Trance 111:Soulside Guestmix
- ProtokoĹy z Sesji Rady Powiatu
- Jaki smartfon ma najlepszy, a ktĂłry najgorszy ekran dotykowy
- zlot??? 25.07 Ĺw. Krzysztofa,patrona kierowcĂłw...?
- John "00" Fleming-"Psy Trance Euphoria 2"
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- projektlr.keep.pl
Moje najwiÄksze skarby i opowieĹci prosto z mojego
Jeśli porównamy to, co się dzieje w Polsce, z sytuacją w Unii Europejskiej, zauważymy, że ryzyko utraty
życia i ciężkich obrażeń w wypadkach i kolizjach drogowych jest u nas czterokrotnie wyższe.

Warto zadać sobie pytanie, z czego to wynika?
Kierowcy odpowiadają najczęściej, że to wszystko przez zły stan dróg, nadmierną ilość znaków drogowych
i pośpiech kierujących.
Czy jednak nie należy zwrócić uwagi na zupełnie coś innego?
Brak poszanowania przepisów i zasad, nonszalancję i zbytnią wiarę w swoje możliwości
i wyposażenie samochodu.
Nie licz na poduszkę
Nasza pewność, że np. powietrzna poduszka załatwi wszystko i dlatego nie ma potrzeby stosowania pasów
bezpieczeństwa, może doprowadzić do tragedii. Poduszka zredukuje ryzyko ciężkich obrażeń, a nawet
śmierci o 50 proc., ale tylko wtedy, gdy podczas zderzenia kierowca czy pasażer samochodu miał zapięte
pasy bezpieczeństwa.
A co z osobami na tylnym siedzeniu?
Często osoby te czują się z tego obowiązku zwolnione. A przecież niezapięte przez nich pasy,
to śmiertelne zagrożenie dla kierowcy i pasażera jadących na przednich siedzeniach.
W tym miejscu warto posłużyć się przykładem.
Ojciec jechał z synem do hipermarketu.
– Tato – pytało dziecko. – Dlaczego nie zapiąłeś pasów?
Ojciec na to: – Przecież jedziemy tylko kilkaset metrów.
I nagle ktoś wybiegł na jezdnię. Gwałtowne hamowanie, poślizg i samochód uderzył w przydrożne drzewo.
Jechali tylko 50 km/h. Kierowca w ciągu ułamka sekundy został wyrzucony z siedzenia samochodu
i z siłą ponad tony uderzył swoim ciałem w przednią szybę samochodu i wypadł na zewnątrz.
Jego szanse na przeżycie? Bliskie zera.
Szansa na przeżycie
Czy zapięcie pasów to wyjątkowa trudność, czy może zwykła przekora wynikająca ze stwierdzenia,
że pasy bezpieczeństwa i tak nie dają stu procent pewności. Prawda, nie dają, ale zwiększają szanse.
Dlatego akcji propagujących zapinanie pasów bezpieczeństwa było już kilka.
Prawo mówi
Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa został wprowadzony w Polsce w 1983 r.
i dotyczył wówczas tylko przednich siedzeń oraz dróg poza obszarem zabudowanym.
Obowiązek ten w 1991 r. rozszerzono również na siedzenia tylne oraz wszystkie drogi.
W 1999 r. obowiązkowe stało się stosowanie fotelików ochronnych do przewożenia dzieci
w wieku do 12 lat nieprzekraczających 150 cm.
Ile to kosztuje
- Niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa podczas jazdy – mandat 100 zł – 2 punkty;
- Kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów niekorzystających z pasów bezpieczeństwa – 100 zł – 1 punkt;
- Przewożenie dziecka w pojeździe:
1) poza fotelikiem ochronnym lub innym urządzeniem do przewożenia dzieci – 150 zł – 3 punkty;
2) w foteliku ochronnym, siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu
wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera – 150 zł – 3 punkty.
Źródło: www.motofakty.pl