Protokoły z Sesji Rady Powiatu
Katalog znalezionych hasełArchiwum
- Moje najwiÄksze skarby i opowieĹci prosto z mojego
- Program współpracy Powiatu Krotoszyńskiego z organizacjami pozarządowymi
- KupiÄ dziaĹkÄ budowlanÄ
- UchwaĹy ZarzÄ du Powiatu
- Algiz 7 - tablet twardziel na kaĹźde warunki
- Mike Tyson moĹźe wrĂłciÄ do boksu
- Albrecht AE 4200 MC
- Radio Toksyna
- Eko board
- Identyfikacja pojazdu
- Polscy kadeci wygrali OlimpiadÄ MĹodzieĹźy!!!
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- mexxo.keep.pl
Moje najwiÄksze skarby i opowieĹci prosto z mojego
sesji Rady Powiatu Krotoszyńskiego odbytej w dniu 19 lutego 2010 r.
w godzinach od 16,00 – 17,00 w sali posiedzeń
Starostwa Powiatowego w Krotoszynie.
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokółu.
Nieobecni usprawiedliwieni:
1.Maria Kalinowska
2.Tomasz Neisch
3.Mieczysław Pełko
Punkt 1
Otwarcie sesji.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym p. Stanisław Szczotka, przewodniczący Rady, otworzył XLIX sesję Rady Powiatu Krotoszyńskiego i stwierdził, że w sesji uczestniczy 16 radnych, a więc obrady Rady są prawomocne.
Następnie powitał uczestniczących w sesji radnych oraz Wicestarostę, Sekretarza i Skarbnika, a także przedstawicieli prasy.
Szczególne słowa powitania skierował pod adresem gości:
1.Juliana Joksia, burmistrza Krotoszyna
2.Franciszka Marszałka, wiceburmistrza Krotoszyna
3.Grzegorz Galickiego, skarbnika gminy
4.Macieja Bratborskiego, burmistrza Miasta i Gminy Koźmin Wlkp.
Odbywająca się sesja zwołana została na wniosek Zarządu Powiatu Krotoszyńskiego, bowiem do 23 lutego 2010 r. konieczne jest przekazanie do Urzędu Marszałkowskiego dokumentów niezbędnych do sporządzenia umowy o dofinansowanie projektu pt. „Przebudowa ciągu ulic powiatowych z włączeniem do dróg krajowych nr 15 i 36 w Krotoszynie – etap II (zadanie I)”.
Wniosek Zarządu o zwołanie sesji stanowi załącznik nr 2 do protokołu.
Punkt 2
Ustalenie porządku obrad.
Pan Przewodniczący Rady – zapoznał z porządkiem obrad:
1.Otwarcie posiedzenia.
2.Ustalenie porządku obrad.
3.Podjęcie uchwał w sprawie:
a)zmiany uchwały Rady Powiatu Krotoszyńskiego Nr XLVII/210/09 z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie budżetu na 2010 rok,
b)upoważnienia Zarządu Powiatu do zaciągania zobowiązań wynikających z realizacji zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa ciągu ulic powiatowych w Krotoszynie z włączeniem do dróg krajowych nr 15 i 36 w Krotoszynie – etap II (zadanie I”, współfinansowanego w ramach WRPO na lata 2007-2013.
4. Zamknięcie obrad.
Punkt 3
Podjęcie uchwały w sprawie:
a)zmiany uchwały Rady Powiatu Krotoszyńskiego Nr XLVII/210/09 z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie budżetu na 2010 rok.
Pan Stanisław Szczotka – zauważył, że propozycje zmian w budżecie wraz z autopoprawkami, które przekazano radnym na piśmie, zostały szczegółowo omówione na wspólnym posiedzeniu Komisji. Zaproponował więc, aby przejść do dyskusji bez ich ponownego omawiania.
Do propozycji Przewodniczącego Rady nie wniesiono zastrzeżeń.
Autopoprawki do projektu uchwały zmieniającej budżet dotyczyły:
1.Wprowadzenia do budżetu w 2010 r. dochodów w kwocie 4.778.557 zł stanowiącej środki z WRPO, a także dotacji gminy Krotoszyn w kwocie 2.000.000 zł oraz całkowitej kwoty wydatków na przebudowę ciągu ulic powiatowych (Parcelki II) w wysokości 9.995.418 złotych.
2.Wprowadzenia do budżetu 2010 roku dotacji z gminy Krotoszyn w kwocie 200.000 złotych oraz wydatków w kwocie 400.000 złotych na budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Spartańskiej, Sportowej, Zielonej i Wiśniowej w Krotoszynie (inwestycja o całkowitej wartości około 800.000 złotych będzie realizowana, jeśli uzyskamy dofinansowanie w wysokości 400.000 złotych z programu Gambit).
3.Wprowadzenia do budżetu 2010 roku dochodów i wydatków (w kwocie łącznej 483.887 złotych) związanych z realizacją projektu „Wiele potrafimy – chętnie pomożemy” współfinansowanego ze środków EFS i budżetu państwa, a realizowanego przez SOSW Konarzew (głównym zadaniem projektu jest hipoterapia, ale także arteterapia, warsztaty turystyczne, teatralne, kulinarne i szereg innych). Program ten będzie także kontynuowany w latach 2011-2012.
4.Zmniejszenia dochodów z tytułu obsługi funduszu PFRON o kwotę 6.883 złote.
5.Zmniejszenia subwencji oświatowej o 54.805 złotych.
6.Przeniesienia wydatków w kwocie łącznej 1.241 złotych między paragrafami w ramach rozdziałów 75020 (Starostwo) i 75011 (Urzędy wojewódzkie) i kwoty 27 złotych w rozdziale 75495.
7.Zwiększenia wydatków Powiatu w rozdziale 92601 (Obiekty sportowe) o kwotę 258 złotych stanowiącą uzupełnienie rozliczenia inwestycji – budowa Orlika z ubiegłego roku.
8.Przeniesienia 30% wydatków na budowę sali gimnastycznej w LO w Koźminie Wlkp. (tzn. kwoty 750.000 zł) do WPI na rok 2011.
9.Dodatkowe zmiany wprowadzono w podstawie prawnej oraz w treści uchwały, które wynikają z zastosowania przepisów nowej ustawy o finansach publicznych.
W wyniku przyjętych autopoprawek deficyt budżetowy ulega zwiększeniu o 2.728.807 złotych, do kwoty 10.059.054 złotych. Wymagać to będzie w 2010 roku wyemitowania obligacji w kwocie 12.092.280 złotych.
W dyskusji nad autopoprawkami głos zabrał:
Pan Zbigniew Brodziak – podkreślił, że tak poważne zmiany skutkujące znacznym zwiększeniem deficytu i stwarzają duże niebezpieczeństwo dla budżetu powiatu. Radny zauważył dalej, że taka sytuacja „wiąże radnym przyszłej kadencji ręce”.
Zaproponowane autopoprawki przyjęto 12 głosami, 4 radnych wstrzymało się od głosowania.
Pan Przewodniczący stwierdził więc, że autopoprawki przyjęto większością głosów.
Z kolei przewodniczący przedstawili opinie Komisji o projekcie uchwały.
Pan Hieronim Marszałek – Komisja Spraw Społecznych projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Pan Wiesław Popiołek – Komisja Budżetowo - Gospodarcza i Rolnictwa projekt uchwały zmieniającej budżet zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie.
Pan Julian Jokś, burmistrz Krotoszyna – podkreślił, że taki sposób przygotowania inwestycji - szybkie podejście sprawia wrażenie, że jest rywalizacja między samorządami. W grę wchodzą duże środki i znalezienie w budżecie 4.000.000 zł nie może odbywać się w ciągu jednego dnia. Gmina składając jakiekolwiek wnioski o dofinansowanie zewnętrzne robi to z pełnym przeświadczeniem, że będzą pozytywnie załatwioone. Nigdy p. Burmistrz nie zakłada innej możliwości i wyraził przeświadczenie, że powiat składając wniosek był przekonany, że otrzyma środki. Temat dotyczący I etapu Parcelek dyskutowany jest od kilku lat. Było więc wystarczająco dużo czasu, aby się dobrze przygotować i nie powodować żadnych antagonizmów. Komisje Rady Miejskiej Krotoszyna wyraziły zgodę na rezygnacje z trzech inwestycji. Temat ten zostanie przedstawiony na sesji Rady Miejskiej 25 lutego br. Pan Burmistrz będzie się starał przekonać radnych do zaproponowanego rozwiązania. Jak podano w piśmie oczekuje jednak od Zarządu Powiatu w terminie do 24 lutego br. pełnej informacji o źródłach sfinansowania przez powiat kwoty ok. 3.200.000 zł.
Gmina rezygnuję z realizacji trzech ważnych z punktu wiedzenia społecznego inwestycji. Sfinansowanie przez powiat inwestycji przy 70% udziale środków zewnętrznych jest oczywiste. Dlatego bezprzedmiotowe są głosy, aby nie realizować zadania drogowego. Już przy 50% dofinansowaniu nie powinno być żadnych wątpliwości.
Dalej p. Burmistrz zauważył, że obiekty kubaturowe – budowlane można realizować w etapach, co robi gmina. Dotyczy to zarówno strony finansowej jak i budowlanej. Jest to obecnie powszechnie stosowane. Są możliwości określenia odpowiednich warunków w przetargu. Najczęściej prace budowlane zostają zakończone, a płatność następuje w latach następnych i takie rozwiązanie można było zastosować w odniesieniu do niektórych inwestycji realizowanych przez powiat. Zdaniem p. Burmistrza wyemitowanie obligacji na kwotę 10.000.000 może być trudne. Konieczne będą liczne zabiegi, aby obligacje wyemitować uzyskując wcześniej pozytywną opinię RIO.
Pan Burmistrz wyraził zadowolenie, iż uda się tak poważne przedsięwzięcie drogowe doprowadzić do końca i ponownie podkreślił, że ostateczna decyzja o dofinansowaniu leży w gestii Rady Miejskiej. Nawiązując do wypowiedzi p.Starosty na wspólnym posiedzeniu Komisji o finansowym wsparciu zadań przez inne gminy, podkreślił, że gmina Krotoszyn również finansowo wspierała liczne przedsięwzięcia, a obecnie w związku z realizacją kanalizacji będzie to kilkanaście milionów złotych, bowiem w grę wchodziło będzie odnowienie nawierzchni ulic w tym również powiatowych. Kończąc wyraził zadowolenie, że gmina może pomóc powiatowi, na co zapewne da przyzwolenie Rada.
Pan Maciej Bratborski, burmistrz Koźmina Wlkp. - podkreślił, że po raz pierwszy od dłuższego czasu uczestniczy w sesji Rady Powiatu i stwierdził, że jest ona dla niego pouczająca. W I kadencji odrodzonego samorządu powiatowego w latach 1998 – 2002 był radnym. Od tego czasu znacząco wzrósł poziom demokracji. W czasie kiedy p. Bratborski był radnym widoczny był podział na koalicję i opozycję, a w tej chwili nawet członkowie koalicji są w opozycji.
Dalej nawiązał do dyskusji na wspólnym posiedzeniu Komisji Rady na którym mówiono o realizacji inwestycji. Jeden z radnych podkreślił, że obie inwestycje, to jest drogowe i budowa sali gimnastycznej są ważne. Rodzi się jedynie pytanie, czy stać samorząd powiatowy na ich realizację. Pan Burmistrz zdaje sobie sprawę jak każdy samorządowiec, że jest to decyzja dość ryzykowana i powoduje, że samorząd powiatowy będzie musiał prowadzić bardzo ostrożną politykę finansową. Z drugiej jednak strony trzeba stwierdzić, że kilka bardzo ważnych spraw będzie załatwionych tj. usprawnienie ruchu tranzytowego przez Krotoszyn oraz ważna inwestycja w Koźminie Wlkp. w szkole, dla której organem założycielskim jest powiat i w której uczą się nie tylko dzieci z Koźmina Wlkp.
Pan Burmistrz wyraził przekonanie, że gdyby nie zaplanowano wybudowania nowej sali, to w niedługim czasie SANEPID bezwarunkowo zabroniłby odbywania zajęć wychowania fizycznego w obecnych warunkach. Sytuacja ta wymusiłaby konieczność korzystania z sali przy ul. Strzeleckiej, która wybudowana została z dofinansowaniem środków samorządu Koźmina Wlkp., bowiem miała funkcjonować jako sala ogólnośrodowiskowa. Dzisiaj funkcjonuje tak, że jeżeli samorząd Koźmina Wlkp. korzystając z sali, ponosi opłaty związane z jej wynajęciem. W dyskusji pytano, czy zwrócono się do Burmistrza z propozycja partycypowania w kosztach budowy sali przy LO. Nikt w tej sprawie nie rozmawiał z Burmistrzem, ale nawet gdyby taka propozycja padła, to decyzja byłaby odmowna, bowiem korzystając z sali przy ul. Strzeleckiej gmina musi płacić. Drugim powodem, aby nie włączać się w budowę sali przy LO jest fakt, że p. Burmistrz złożył oficjalną propozycję samorządowi powiatu wspólnego realizowania sali w Borzęciczkach i tez Zarząd Powiatu nie wyraził zgody, stwierdzając, że ewentualne korzystanie z tej sali przez wychowanków SOSW odbywać się będzie na zasadzie uiszczenia odpowiedniej opłaty. Zdaniem p. Burmistrza sprawa jest więc jasna i nie ma żadnego problemu.
Natomiast nieprawdą jest, że propozycja nabycia przez samorząd Koźmina Wlkp. gruntu wraz z budynkiem b.internatu przy ul. Boreckiej została złożona w ostatnich dniach. Pan Burmistrz od samego początku deklarował, że jeżeli będzie propozycja sprzedaży, to jest zainteresowany nabyciem tych nieruchomości na rzecz Miasta i Gminy Koźmin Wlkp. i deklarację tą podtrzymał po raz kolejny.
Jeżeli tylko sporządzona zostanie wycena i będzie propozycja zbycia za cenę określoną w wycenie i samorząd powiatowy wyrazi zgodę na jej zbycie samorządowi koźmińskiemu, to po tej cenie p. Burmistrz nabędzie nieruchomości w drodze bezprzetargowej. W tym momencie podkreślił, że nabycie nieruchomości w przetargu nieograniczonym będzie bardzo trudne, bowiem RIO raczej nie wyrazi zgody samorządowi na kupno nieruchomości w drodze przetargowej. Kupując omawianą nieruchomość p. Burmistrz pokreślił, że jest skłonny oddać ją samorządowi powiatu w użyczenie, podobnie jak budynki szpitala lub tez w akcie notarialnym może zostać zawarty zapis, iż wydanie przedmiotu transakcji nastąpi po wybudowaniu sali wraz zapleczem dydaktycznym, gdzie przeniesiona zostanie biblioteka i pracownie funkcjonujące aktualnie w b. internacie.
Pan Maciej Bratborski mówił dalej o pomocy samorządów gminnych na rzecz samorządu powiatowego. Samorząd Koźmina przekazał znaczące środki. W zasadzie finansowo wspiera wszystkie duże przedsięwzięcia realizowane przez powiat na terenie gminy. Dotyczy to zarówno szpitala, dróg czy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. Kończąc p. Burmistrz wspomniał o sporach i wzajemnym wytykaniu sobie spraw, a tak naprawdę zapominamy o jednej rzeczy, a mianowicie przeroście zadań i niedoborze środków. Nie byłoby dyskusji jeżeli zadania przewidziane dla samorządów były wsparte odpowiednimi finansami. Po 12 latach istnienia samorządu powiatowego trzeba mówić o tym głośno, bowiem sytuacja finansowa jest coraz bardziej złożona, co odczuwają także samorządy gminne.
Dyskusja na temat potrzeby budowy sali gimnastycznej, czy budowy dróg wynika z zaszłości jakie w 1990 r. zastał kraj. Nie można obarczać winą Starosty czy Zarządu, bowiem żyjemy w określonych realiach i tylko spokojna i rzeczowa dyskusja pozwoli więcej zrealizować.
Pan Zbigniew Brodziak – przeprosił Burmistrza Koźmina Wlkp., bowiem nie wiedział, że samorząd Koźmina deklaruje nabycie nieruchomości. W środę na posiedzeniu Komisji radny został wprowadzony w błąd, bowiem na zadane pytanie otrzymał odpowiedź, że w drodze bezprzetargowej gmina Koźmin Wlkp. nie jest zainteresowana nabyciem. To, że Burmistrz składał propozycję Zarządowi Powiatu w sprawie wspólnej realizacji sali w Borzęciczkach jest pewnym zaskoczeniem, bo nawet nie zawsze o wszystkich faktach wiedzą sami członkowie Zarządu, bowiem jak zauważył radny „komunikacja jest kiepska”. Nie ma się co spierać, czy sala jest potrzebna, czy też nie, ale sam burmistrz Jokś mówił o możliwości etapowania zadania.
Pan Maciej Bratborski – odnosząc się to powyższej wypowiedzi zauważył, że być może we wcześniejszych rozmowach wspominał, że nie jest zainteresowany nabyciem nieruchomości w drodze przetargowej, bowiem nie uzyska takiej zgody od Regionalnej Izby Obrachunkowej.
Pan Zbigniew Brodziak - ponownie podkreślił, że na posiedzeniu Komisji zadał precyzyjne pytanie w kwestii zbycia nieruchomości w Koźminie Wlkp.
Pan Andrzej Jerzak - podał, że wypowiadał się w powyższej sprawie na posiedzeniu Komisji informując, że nie ma jeszcze określonego trybu, zbycia nieruchomości. Skarbnik informował, że została zlecona wycena.
Pan Zbigniew Brodziak – podkreślił, iż pamięta odpowiedz Wicestarosty i jednocześnie poprosił o zabezpieczenie w jego obecności kaset z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych odbytego 17 lutego br.
Za podjęciem uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Powiatu Krotoszyńskiego Nr XLVII/210/09 z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie budżetu na 2010 rok głosowało 12 radnych, 3 wstrzymało się od głosowania.
Uchwała Nr XLIX/229/10 stanowi załącznik nr 3 do protokołu.
b)upoważnienie Zarządu Powiatu do zaciągania zobowiązań wynikających z realizacji zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa ciągu ulic powiatowych w Krotoszynie z włączeniem do dróg krajowych nr 15 i 36 w Krotoszynie – etap II (zadanie I”, współfinansowanego w ramach WRPO na lata 2007-2013.
Pan Przewodniczący Rady Powiatu stwierdził, że projekt powyższej uchwały został szczegółowo omówiony na wspólnym posiedzeniu i zaproponował, aby odstąpić od jego przedstawiania.
Z powyższą propozycją zgodzili się obecni radni.
Z kolei przewodniczący Komisji przedstawili opinie Komisji o projekcie uchwały.
Pan Hieronim Marszałek – podał, że Komisja Spraw Społecznych pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Pan Wiesław Popiołek – Komisja Budżetowo – Gospodarcza i Rolnictwa jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie upoważnienia Zarządu Powiatu do zaciągania zobowiązań wynikających z realizacji zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa ciągu ulic powiatowych w Krotoszynie z włączeniem do dróg krajowych nr 15 i 36 w Krotoszynie – etap II (zadanie I”, współfinansowanego w ramach WRPO na lata 2007-2013.
W dyskusji nikt nie zabrał głosu.
Uchwała Nr XLIX/230/10 podjęta została jednogłośnie (15 radnych obecnych w tym momencie obrad) w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 4 do protokołu
Punkt 4
Zamknięcie obrad.
Pan Stanisław Szczotka, przewodniczący Rady - stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany i zamknął obrady.