Pilot zobaczy pas startowy nawet przez mgłę
Katalog znalezionych hasełArchiwum
- Moje najwiÄksze skarby i opowieĹci prosto z mojego
- Kasowanie Inspekcji przez VAG-COM TT 2006 Model 8J (nowa tt)
- Wirtualny kurs jazdy przez węzeł Sośnica
- Ukradli Ci kartę płatniczą? Zastrzeż ją przez komórkę
- Sygnał Wi-Fi widzi przez ściany
- LED-owa żarówka, która działa przez 17 lat
- King Crimson remiksowane przez Stevena Wilsona!
- Klasyczne radio, ale tylko przez WiFi
- Komórka pozwoli "widzieć przez ściany"
- DK 61 Przejscie przez Legionowo
- Safari przez całą Europę
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- miniorki.keep.pl
Moje najwiÄksze skarby i opowieĹci prosto z mojego

Technologia opracowana przez naukowców z Princeton University umożliwi bezpieczne lądowanie samolotu nawet w gęstej mgle.
Mgła od początków awiacji była jedną z głównych przyczyn katastrof lotniczych. Współcześnie, aby zminimalizować związane z nią zagrożenia, nowoczesne lotniska, także to na Okęciu w Warszawie, korzystają z tzw. systemu ILS naprowadzającego samoloty na pasy startowe przy bardzo złej widoczności. Takiego systemu nie ma jednak na wielu mniejszych lotniskach. Naukowcy z Princeton University opracowali jednak technologię, która w przyszłości pozwoli pilotom widzieć pas startowy nawet przez gęstą mgłę. Informacje na ten temat zamieszcza najnowszy numer pisma Nature Photonics.
Nowa technologia polega na wykorzystaniu promieni słonecznych załamywanych przez mgłę czy chmury i tworzących tzw. szum, do tego by wzmocnić właściwy obraz. W czasie eksperymentu naukowcy przepuścili wiązkę lasera przez szkło z charakterystycznymi wzorami znajdującymi się po drugiej jego stronie. Były to cyfry i poziome linie. Odbite od nich światło wróciło do specjalnego czytnika, który przetworzył je na obraz widziany na monitorze.
Kiedy jednak badacze pomiędzy czytnik a szybę wprowadzili fragment celofanu załamującego światło w różnych kierunkach, obraz na ekranie uległ zmatowieniu podobnemu do tego jakie wywołuje mgła. Naukowcy odkryli jednak, że ten efekt można odwrócić dzięki wprowadzeniu pomiędzy czytnik a celofan związku o nazwie niobian strontowo barowy. Przepuszczanie przez niego prądu o zmiennym napięciu pozwoliło tak zmienić jego sposób załamywania światła by dostroić obraz i usunąć zniekształcenia.
Zdaniem twórców nowej technologii, znajdzie ona zastosowanie nie tylko w lotnictwie. Będzie ją można wykorzystać na przykład do poprawy jakości odczytów ze skanerów USG wykorzystywanych do obrazowania pracy ludzkich narządów wewnętrznych, albo do badania podwodnych części konstrukcji inżynierskich, takich jak tamy, czy podpory mostów.