Stanowisko GUNB w sprawie paproków drogowych
Katalog znalezionych hasełArchiwum
- Moje najwiÄksze skarby i opowieĹci prosto z mojego
- Wykańczanie stanów deweloperskich i remonty mieszkań W-wa
- Archiwum ogłoszeń o naborze na stanowiska
- Zasady dziaĹu
- Co? dla miĹo?nikĂłw TT
- Informacje, komunikaty dotyczÄ ce wyborĂłw
- 9.09
- ĹËKA
- SkrÄcane AC Schnitzer 3tlg TYP I 5x120
- UchwaĹy ZarzÄ du Powiatu
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- leszczyniacy.pev.pl
Moje najwiÄksze skarby i opowieĹci prosto z mojego
W sprawie upoważnienia przez starostów oraz wojewodów powiatowych i wojewódzkich
inspektorów nadzoru budowlanego do przeprowadzania postępowań dotyczących
użytkowania dróg publicznych
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami odnośnie możliwości upoważnienia
przez starostów oraz wojewodów powiatowych i wojewódzkich inspektorów nadzoru
budowlanego do przeprowadzania postępowań w sprawie oddania do użytkowania dróg
publicznych na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych
zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2008 r.
Nr 193, poz. 1194 z późn. zm.), przedstawiam stanowisko Departamentu Prawnego
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, uzgodnione z Departamentem
Administracji Publicznej MSWiA, z dnia 22 września 2009 r., znak: DP-II-026-469/09/KS.
Z brzmienia art. 32 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji
inwestycji w zakresie dróg publicznych wynika, że wojewoda w odniesieniu do dróg
krajowych i wojewódzkich wydaje decyzję o pozwoleniu na użytkowanie drogi na zasadach i
w trybie przepisów Prawa budowlanego, z zastrzeżeniem ust. 2. Natomiast należy podkreślić,
że ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.
1592 z późn. zm.) – w odniesieniu do starosty oraz ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o
wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 31, poz. 206) – w
odniesieniu do wojewody, zawierają przepisy regulujące kwestię udzielania upoważnień do
załatwiania spraw w imieniu tych organów.
Uprawnienia starosty w zakresie udzielania upoważnień do wydawania w jego imieniu
decyzji administracyjnych reguluje art. 38 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym. Zgodnie
z treścią powyższego przepisu starosta może upoważnić wicestarostę, poszczególnych
członków zarządu powiatu, a także pracowników starostwa, powiatowych służb, inspekcji i
straży oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu do wydawania w jego imieniu
decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej
należących do właściwości powiatu. Uprawnionym jest więc przyjęcie, że powiatowy
inspektor nadzoru budowlanego pozostaje pracownikiem powiatowej inspekcji, o której
mowa w art. 38 ust. 2 ww. aktu prawnego. W konsekwencji, zdaniem Departamentu
Prawnego MSWiA, można uznać, że przywołany przepis ustawy o samorządzie powiatowym
może stanowić podstawę upoważnienia przez starostę powiatowego inspektora nadzoru
budowlanego do przeprowadzania postępowań w sprawie oddania do użytkowania dróg
publicznych.
Równocześnie należy zwrócić uwagę na art. 5 ust. 1 ustawy o samorządzie
powiatowym, zgodnie z którym powiat może zawierać z organami administracji rządowej
porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych z zakresu administracji rządowej.
Dopuszczalne zatem pozostaje zawarcie, na podstawie ww. przepisu, porozumienia
administracyjnego w sprawie powierzenia wykonywania zadań dotyczących oddawania do
użytkowania dróg pomiędzy starostą, a powiatowym inspektorem nadzoru budowlanego,
który pozostaje organem administracji rządowej.
Natomiast, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w
województwie, wojewoda może powierzyć prowadzenie, w jego imieniu, niektórych spraw z
zakresu swojej właściwości jednostkom samorządu terytorialnego lub organom innych
samorządów działających na obszarze województwa, kierownikom państwowych i
samorządowych osób prawnych oraz innych państwowych jednostek organizacyjnych
funkcjonujących w województwie. Takie powierzenie następuje na podstawie porozumienia
wojewody odpowiednio z organem wykonawczym jednostki samorządu terytorialnego,
właściwym organem innego samorządu lub kierownikiem państwowej i samorządowej osoby
prawnej albo innej państwowej jednostki organizacyjnej, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww.
ustawy (zob. art. 20 ust. 2 ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie).
Możliwym przy tym wydaje się zakwalifikowanie wojewódzkiego inspektoratu nadzoru
budowlanego do kategorii innych państwowych jednostek organizacyjnych funkcjonujących
w województwie, wskazanych w art. 20 ust. 1 omawianej ustawy. W konsekwencji
dopuszczalnym wydaje się zawarcie pomiędzy wojewodą, a wojewódzkim inspektoratem
nadzoru budowlanego, reprezentowanym przez wojewódzkiego inspektora nadzoru
budowlanego, porozumienia administracyjnego w sprawie powierzenia przez wojewodę
wykonywania zadań w zakresie oddawania do użytkowania dróg publicznych.
Reasumując, w opinii Departamentu Prawnego MSWiA, podzielanej przez
Departament Administracji Publicznej MSWiA, dopuszczalnym pozostaje zawieranie, na
podstawie wyżej przywołanych przepisów, przez starostów i wojewodów z odpowiednio
powiatowymi inspektorami nadzoru budowlanego oraz wojewódzkimi inspektoratami (a w
ich imieniu – inspektorami) nadzoru budowlanego porozumień w sprawie powierzenia tym
podmiotom wykonywania zadań z zakresu prowadzenia postępowań w sprawie oddania do
użytkowania dróg publicznych. Nadto, w odniesieniu do powiatowych inspektorów nadzoru
budowlanego, rozważać można alternatywnie udzielenie przez starostę, na podstawie art. 38
ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, upoważnienia dla tego organu do przeprowadzania
przedmiotowych postępowań.
Streszczając: jeżeli starosta powierzy takie zadanie PINBowi to ten nie powinien więcej zbywać Marcinowego molestowania o Kisielewskiego to raz, a dwa, wyda pozwolenie na użytkowanie wyłącznie jeżeli droga będzie spełniała WSZYSTKIE warunki wymagane WSZYSTKIMI przepisami. Prawidłowe oznakowanie jest jednym z warunków uzyskania pozwolenia na użytkowanie o czym tak żywo dyskutujecie w "naszej kulturze samochodowej".
Nie wiem czy pisałem ale jest też stanowisko GUNB, że każde papranie drogi z gruntowej na inną, z użyciem materiałów budowlanych w tym tłucznia, mieszanek asfaltowych, destrukt wg. oświadczeń P. Wójt na zebraniu wiejskim też ma wszelkie potrzebne atesty kwalifikujące go do użycia, itp. w świetle Ustawy prawo budowlane, wymaga pozwolenia na budowę. Czyli na użytkowanie też.
Żebyście się jednak nie podniecali to dodam: jeżeli inwestor (gmina) nie zgłosi to PINB nie przyjdzie, bo nie ma obowiązku się domyślać co, kto i gdzie partaczy. Pozostaje ostry i zbiorowy donos.
Pozdrawiam
PS. Zapomniałem dodać, że pisuła jest świeżutka, wcześniej PINB pewnie zasłaniał się niejasną interpretacją i odmawiał kontroli.