Czy poduszka zadziała?
Katalog znalezionych hasełArchiwum
- Moje najwiÄksze skarby i opowieĹci prosto z mojego
- [S] Poduszka boczna prawa w fotel Recaro do TT
- poduszki pod silnik e36 316i m43
- UchwaĹy ZarzÄ du Powiatu
- KSIÄGOWE I KSIÄGOWI!!
- Wydech sportowy HARTGE
- Grupa D
- [3.10.2009.]Michal Pesina@Sonar Club-Drawski MĹyn
- ĹĂDĹš sprawdznie ciĹnienia w cylindrach
- Oddam
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- opinie-fall.htw.pl
Moje najwiÄksze skarby i opowieĹci prosto z mojego

Poduszki powietrzne są wyposażeniem, którego żaden kierowca nie chce nigdy używać, natomiast każdy oczekuje, że spełnią swoją funkcję, jeśli zajdzie taka konieczność. Ale aby zadziałały ten jeden raz muszą być w stałej gotowości.
W nowym czy kilkuletnim aucie jesteśmy pewni, że tak. Ale czy na pewno zadziałają w 10-letnim i starszym?
Poduszki powietrzne pojawiły się ponad 25 lat temu, ale wówczas były montowane tylko jako wyposażenie dodatkowe w najdroższych modelach. Jednak od pewnego czasu poduszka stała się wyposażeniem standardowym w większości nowych samochodów i już obecnie, a na pewno za kilka lat będzie bardzo dużo samochodów z 10-letnimi lub starszymi poduszkami. Wówczas może pojawić się pytanie, czy taka poduszka jest bezpieczna, czy zadziała albo czy przypadkiem nie zadziała zbyt wcześnie?
Niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi na te pytania. Wg zapewnień producentów stare poduszki nie powinny same eksplodować. Może się pojawić problem, że nie odpalą, jeśli będzie taka potrzeba. Dlatego np. Renault, Citroen, Peugeot, Fiat, Skoda, zalecają wymianę poduszek co 10 lat. Również Honda w starszych typach poduszek zaleca co 10 lat wymianę niektórych elementów, natomiast Ford gwarantuje sprawność air bagu przez 15 lat. Z kolei w Mercedesach, VW, Seatach, Toyotach, Nissanach, obecnie produkowanych Hondach i Oplach producent nie przewiduje wymiany jakichkolwiek elementów po upływie określonego czasu. Oczywiście, jeśli diagnoza nie wykryje usterek.
Informacje te należy traktować orientacyjnie i z pewnym dystansem, ponieważ samochody u nas eksploatowane pochodzą z bardzo różnych regionów świata i wersje te mogą się znacznie różnić od tych sprzedawanych oficjalnie w naszym kraju. Aby mieć całkowitą pewność, że poduszki w naszym samochodzie są sprawne należy udać się do ASO i tam po odpowiedniej diagnozie i sprawdzeniu numeru nadwozia otrzymamy wiążącą odpowiedź.
Często bywa, że teoria bardzo rozmija się z rzeczywistością. Tak będzie prawdopodobnie i z zalecaną wymianą poduszek powietrznych. Nie ma się co spodziewać, że kierowcy będą ochoczo wymieniać poduszki na nowe, ponieważ przeszkodą będzie cena. Koszt poduszek w samochodzie 10-o lub 15-letnim będzie większy niż wartość całego samochodu. Tak więc zalecenia producentów prawdopodobnie okażą się tylko pobożnymi życzeniami.