Wyobraźnia na drodze
Katalog znalezionych hasełArchiwum
- Moje najwiÄksze skarby i opowieĹci prosto z mojego
- Toshiba TG02 następca TG01 w drodze?
- KASA LEżY NA DRODZE
- Użyj wyobrażni
- Wyobraztusobienapis v2
- SieÄ serwerĂłw Vatos-Locos.pl
- 12Sky aeriagames.com
- UchwaĹy Rady Powiatu
- [17.10.2009.]Sounds Of Electrocity@Hala WFF,WrocĹaw
- nie dziala
- informacje z dziaĹalnoĹci
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- motyleq.opx.pl
Moje najwiÄksze skarby i opowieĹci prosto z mojego

„Użyj wyobraźni” to hasło przewodnie ogólnopolskiej kampanii społecznej mającej na celu poprawę bezpieczeństwa i wzrost świadomości użytkowników dróg.
Kampania policyjna rozpoczęła się w kwietniu tego roku, jest akcją dotyczącą bezpiecznej jazdy motocyklistów. Obecnie rozpoczyna się jej drugi etap, w którym organizatorzy programu zwracają się do młodych kierowców i zachęcają ich do eliminowania niebezpiecznych zachowań na drodze.
W 2008 roku kierowcy z grupy wiekowej 18-24 lata spowodowali 9357 wypadków, w których zginęło 1018 osób, a 13588 zostało rannych. Dane te były wyższe niż rok wcześniej.
Większa liczba wypadków oraz ofiar występuje wprawdzie w przedziale wiekowym 25-39 lat, jednak, biorąc pod uwagę liczebność populacji w poszczególnych grupach wiekowych, to osoby w wieku 18-24 lata znajdują się w grupie o najwyższym wskaźniku wypadków i stanowią największe zagrożenie wśród kierujących pojazdami.
Zdaniem policji najczęstszymi przyczynami wypadków z udziałem młodych kierowców jest nadmierna prędkość, wymuszanie pierwszeństwa i nieprawidłowe wyprzedzanie. Wypadkom z ich udziałem towarzyszą często narkotyki i alkohol.
Właśnie ze względu na młode osoby, do których jest kierowany przekaz, kampania wykorzystuje język i symbolikę właściwą dla percepcji tej grupy. Niezwykle sugestywne, czasami wręcz szokujące środki wyrazu zastosowane w reklamach mają na celu pobudzić do myślenia, a w konsekwencji skłonić do refleksji nad własnym zachowaniem na drodze oraz jego skutkami.
Zaplanowane działania w kampanii to plakaty, rozwieszane w miejscach uczęszczanych przez młodych ludzi (puby, dyskoteki, szkoły jazdy), billboardy, grafiki na parkingach, prasa, Internet oraz spoty telewizyjne.
W czasie trwania kampanii, policjanci z drogówki zintensyfikują działania kontrolne wobec użytkowników dróg stwarzających niebezpieczeństwo. Będą oni propagować zgodne z prawem kulturalne i bezpieczne zachowania na drodze wskazując jednocześnie na skutki brawurowej jazdy.
Zdaniem Andrzeja Markowskiego- psychologa ruchu drogowego- powodem tak dużej ilości wypadków, które popełniają młodzi kierowcy jest przede wszystkim niedojrzałość emocjonalna i społeczna. Ta pierwsza przejawia się często nieuświadomioną potrzebą zaistnienia społecznego, ciągłego sprawdzania swojej pozycji w hierarchii społecznej, nie do wykonania w pracy, szkole czy też w rodzinie. Niedojrzałość społeczna powoduje, iż kierowcy tacy wiedzą o istnieniu pewnych norm społecznych i reguł zachowań, których należy przestrzegać, ale uważają, że do nich maja stosować się wszyscy inni ale nie oni sami. Po za licznymi kampaniami należy przede wszystkim zacząć od edukacji kierowców, którzy w trakcie nauki jazdy muszą mieć wpojone i zaakceptować, że na drodze korzyść (w tym poprawienie samooceny) przynosi współpraca nie rywalizacja. Niestety do takich rozwiązań dojrzeć muszą nie tylko młodzi kierowcy, ale i organizatorzy ruchu drogowego.